Skal jeg ta ut privat straffesak mot saksbehandlere ved Skatteetateten og Kemner? Hva mener du?

Oppdatert: juni 30

Riksadvokatens instruks til påtalemyndigheten; Ta selvstendig vurdering av sakens rettslige sider!

Riksadvokatens mål og prioriteringer for 2020 publisert i dag inneholder en hel rekke presiseringer i kjølvannet av NAV-saken, der de innrømmer at påtalemyndigheten ikke har fulgt tilstrekkelig med i timen.


Riksadvokaten har satt som prioriteringspunkt 1. et foreløpig pålegg til alle landets påtaleansvarlige om å ta selvstendige vurderinger, og ikke å lene seg bare på rundskriv fra de ulike departement.


1. Foreløpige pålegg på bakgrunn av den pågående NAV-saken.

Heller ikke påtalemyndigheten har vært tilstrekkelig oppmerksom på de ulike EU/EØS-forordningene som får betydning for vår virksomhet. På rettsområder hvor slikt regelverk er relevant, må påtalemyndigheten nøye vurdere sakens rettslige sider. Det må for enhver pris unngås at EU/EØS-regelverk av betydning for siktedes rettssikkerhet ikke blir fanget opp. Dette innebærer at påtalemyndigheten – på alle rettsområder – i enda større grad enn tidligere må foreta en selvstendig vurdering av sakens rettslige sider. Påtalemyndigheten har et selvstendig ansvar for alle sider av straffesaken, og skal ikke uten videre legge til grunn den rettslige forståelse som blir presentert. Dette innebærer ikke at ulike kontrolletater ikke har påtalemyndighetens fulle tillit, men er kun en understreking av påtalemyndighetens selvstendige rolle og ansvar ved sine påtaleavgjørelser.

Dette står i sterk kontrast til hva Politiet faktisk prioriter når forhold blir anmeldt. Jeg har anmeldt 3 saksbehandlere ved Skatteetaten og 2 personer ved Kemneren, der samtlige har medvirket til kollektivt systemsvikt, der det er ilagt straff i form av tilleggsskatt for noe disse personene vet er feil, og som de selv er skyldige i å dekke over, ettersom de har måttet ta stilling til bevis for å gjennomføre jobben de var satt til.


Når en saksbehandler i det offentlige behandler saker rundt skatt og avgifter, gjelder en egen lov om forvaltning, den såkalte "skatteforvaltningsloven" som er en tydeliggjøring av den ordinære forvaltningsloven med litt flere presiseringer innen næring og personskatt.


I denne skatteforvaltningsloven står det tydelig og klart (§ 5-1 fjerde ledd), at hvis en saksbehandler blir gjort oppmerksom på at noen har blitt ilagt et tvangstiltak, eller andre typer feil, som viser seg å være feil, så er den enkelte saksbehandler forpliktet å bringe dette videre til den som har ilagt tvangen, med beskjed og veiledning til hvordan den kan rettes.

Det er altså en plikt å viderebringe informasjon som saksbehandlere blir kjent med som en konsekvens av utøvelsen av sine arbeidsoppgaver.


Dette var nemlig tilfellet ved de fem personene som jeg anmeldte. Alle sammen var kjent med de forhold som bostyrer Hogne Skjerpe hadde lagt frem for retten, var feil, og som førte til at Jæren tingrett med Ingrid Håvarstein Eldøy som dommer og Sorenskriver Anne-Marie Aarrestad har anvendt for å opprettholde en, i dag, dokumentert uriktig konkurs.

Det er straffbart å sitte på frikjennende informasjon, og alle mennesker er forpliktet å fortelle dette til noen som ilegger uskyldige en straff for noe de ikke har gjort, eller i forhold som kanskje ikke er straffbart engang.


Når en av de anmeldte til og med er en registrert revisor med konsesjon, som er oppstilt som "samfunnets tillitsperson" ikke bringer slik kunnskap videre, må dette kalles for "organisert systemsvikt" som er en finere betegnelse for det som nødvendigvis ellers måtte blitt kalt for grov korrupsjon.


Når mennesker i en vanskelig økonomisk situasjon setter sin lit til at statsforvaltningen reparerer og ordner opp når noe er dokumentert feil, men forvaltningen og domstolen isteden legger bredsiden til og fortsetter og ytterligere forsterker det de i utgangspunktet vet er uriktig, så mener ihvertfall jeg at dette er noe som ikke kan gå upåaktet hen!


Politiet henla sakene som "Åpenbart grunnløst" som vel egentlig betyr "Det er ingen vits å anmelde straffbare forhold mot statsansatte, vi kommer ikke til å etterforske saken uansett".

Hva mener dere lesere jeg skal gjøre? Jeg har har en unik mulighet som varer i 30 dager der jeg kan begjøre privat straffesak mot dem, som da betyr at domstolen må behandle straffesakene mot dem som om politiet hadde tiltalt dem selv! Dette er noe alle har mulighet til å gjøre, men det er ingen som forteller om muligheten, og stort sett er det vel ingen advokater som tør påta seg slike oppdrag uansett.


Skal jeg ta ut privat straffesak, eller skal jeg bare la det ligge og akseptere at dommere og andre offentlige ansatte skal få valse over mennesker etter eget forgodtbefinnende?


6,837 visninger




 

BOSTYRERTILSYNET ©  2018-2020